Liposuctie

Bij een liposuctie zuigen we het teveel aan vetcellen of ongewenste vetophopingen weg. Een liposuctie is op elke plaats van het menselijk lichaam mogelijk. Zelfs na intensief sporten of een dieet blijft er bij vele vrouwen op specifieke plaatsen toch nog vet aanwezig. Dit is het gevolg van de natuurlijke lichaamsbouw bij vrouwen. Alleen bij een aangehouden hongerstaking spreekt het lichaam dit specifieke vet aan. Bij vrouwen vinden we deze vetzones terug rond de dijen, de rijbroek, de bovenbenen, de bovenarmen, de oksels en de halfs. Bij mannen hoopt dit vet vooral op ter hoogte van de buikstreek, de rug en de hals. Met liposuctie corrigeren we het figuur en verwijderen we dit onderhuidse vet op een relatief eenvoudige manier met minimale littekens. Liposuctie is geen manier om te vermageren.

Wat bespreken we bij een eerste consultatie voor een liposuctie?

Eerst bespreken we uw persoonlijk verwachtingspatroon. Vervolgens overlopen we uw sportbeoefening en uw eerdere inspanningen om te vermageren. Vervolgens onderzoeken we de huidkwaliteit, de huiddikte en de huidelasticiteit.

Een sterke huid met een hoge mate van elasticiteit leidt altijd tot een beter resultaat dan een dunne, niet-elastische huid. We leggen u duidelijkheid de beperkingen in mogelijk eindresultaat uit.

Tenslotte nemen we enkele afmetingen om aangepaste drukkledij te bestellen. Deze draagt u na de operatie.

Hoe verloopt een liposuctie?

We voeren een liposuctie uit onder lokale verdoving in onze eigen praktijk. Een liposuctie duurt meestal twee uur.

We dienen u voor de ingreep oraal pijnmedicatie toe. Daarnaast maken we aantekeningen en de nodige foto’s.

Voor een liposuctie gebruiken we de techniek Tumescent of Superwet. Via kleine incisies van een halve centimeter dienen we eerst vocht met bloedvatvernauwende eigenschappen toe. Dit beperkt het bloedverlies tot een minimum.

Welke nazorg is nodig bij een liposuctie?

U keert na de liposuctie onder begeleiding naar huis. U levert zelf geen enkele inspanning.

Mogelijks lekt uit de wondjes nog 24 tot 48 uur het nodige vocht.

De pijn na de ingreep verschilt voor elke patiënt. De meeste patiënten ondervinden een lichte hinder zodat orale pijnstillers volstaan.

Na de ingreep draagt u strakke drukkledij voor een periode van zes weken. Dit helpt de huid om te krimpen en zich aan te passen aan het nieuwe volume.

Dagelijks douchen vormt geen enkel probleem.

Na twaalf dagen voorzien we een controleconsultatie. We verwijderen dan de aangebrachte hechtingen. Op dat moment zijn de behandelde zones nog gezwollen.

Hoe verloopt de herstelperiode na een liposuctie?

Na de liposuctie kan u na 2,5 dagen het werk hervatten. Sporten mag opnieuw na 1,5 week. Op het definitieve en gewenste resultaat moet u drie maanden wachten.

Welke complicaties treden zeldzaam op na liposuctie?

Complicaties na een liposuctie zijn erg uiterst zeldzaam. Soms nemen we onvoldoende vet weg en is een bijkomende ingreep onder lokale verdoving nodig.

Om de huidelasticiteit na de ingreep te bewaren, adviseren we om na de liposuctie bepaalde sportoefeningen regelmatig uit te voeren.

Doet een liposuctie pijn?

Een liposuctie veroorzaakt mogelijk een lichte pijn. Deze pijn uit zich in een gekneusd gevoel met tintelingen. Echt stekende pijn valt niet te verwachten.

Hoelang ben ik werkongeschikt na een liposuctie?

Al na enkele dagen kan u het werk hervatten met een lichte hinder.

Kan ik na de liposuctie opnieuw sporten?

Dat kan, de eerste twee weken heft of sport u best niet.

Hoelang blijven de hechtingen en verbanden?

De eerste verbandwissel vindt na één week plaats tijdens een controleconsultatie. Na twee weken verwijderen we alle verbanden.

Hoelang moet ik drukkledij dragen na de liposuctie?

De drukkledij beperkt de postoperatieve vochtophopingen en littekeninduratie. Deze kledij houdt u best dag en nacht aan.

Wanneer zie ik het definitieve resultaat van de liposuctie?

Op het uiteindelijke resultaat moet u drie maanden wachten. In deze periode verdwijnen alle zwellingen, induraties en lokale verhardingen. In afwachting daarvan brengt u best regelmatig een zalf aan.

Is het resultaat van een liposuctie blijvend?

Ja, zeker wanneer het zoals bij Steenberg gebeurt volgens een uiterst betrouwbare techniek. Wel moet u een belangrijke gewichtstoename vermijden. Regelmatig sporten leidt tot een betere conditie van de huid en een langdurig resultaat.

Hoe bereid ik me voor op een liposuctie?

Tien dagen voor de ingreep stopt u met roken. Zeven dagen voordien neemt u geen bloedverdunnende medicatie meer in.

Met bijkomende vragen of onduidelijkheden contacteert ons.

In functie van het aantal zones.

Het team Klinieken Vraag & antwoord

Raadpleging op afspraak

Tel: 011 671 496

Online afspraak (enkel op maandagen)